سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب
لینک دوستان

  8 - حکایت ابوالعباس کشمردى

 از محمد بن عبداللّه بن عبدالمطلب شیبانى در کتاب مصباح الزائر نقل شده است که روزى به همراه استادم ابو على محمّد بن همام بن سهیل کاتب، جهت دیدار با ابوالعباس به منزل ایشان رفته بودیم، در اثناى صحبت استادم ابو على کاتب از ابوالعباس درخواست نمود تا جریان نجات از اسارت خود را که به برکت عریضه نویسى به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  رخ داده بود براى ما تعریف کند.

 ابوالعباس در پاسخ به این درخواست چنین گفت: من و ابوالهیجا ابن حمدان جزو کسانى بودیم که در دست نیروهاى ابوطاهر سلیمان‏بن حسن اسیر شدیم، ولى ابوطاهر دوست من ابوهیجاء را خیلى اکرام مى‏کرد، او را در مجالس خود شرکت مى‏داد و به او احترام فوق العاده‏اى قائل مى‏شد؛ لذا هر وقت ابوطاهر جلسه اى داشت ابوالهیجا هم در آن شرکت مى‏کرد و در ضمن پس از بازگشت از این مجالس، ما را از اوضاع بیرون واتفاقات آن با خبر مى‏ساخت.

 یک روز من به ابوالهیجا گفتم: حالا که ابوطاهر به شما این قدر ارادت دارد، در یک موقعیّت مناسبى وضع مرا هم براى او تعریف کن، شاید بتوانى زمینه نجات مرا از زندان و اسارت فراهم آورى.

 ابوالهیجا گفت: این کار را همین امشب انجام خواهم داد.

 همان شب ابوالهیجا طبق معمول به مهمانى ابوطاهر رفت. من منتظر ماندم تا او برگردد، امّا وقتى ابوالهیجا برگشت، برخلاف همیشه بدون آنکه سرى به من بزند، به طرف زندان خود رفت. این رفتار ابوالهیجا مرا نگران ساخت، به همین خاطر تصمیم گرفتم تا پیش او بروم و جریان را بپرسم، همینکه به نزد او رسیدم، تا چشمش به من افتاد، شروع کرد به گریه کردن، در همان حال گریه به من گفت: ابوالعباس به خدا قسم آرزو مى‏کنم، اى کاش مریض مى‏شدم وتوانائى مطرح کردن مسأله آزادى تو را از ابوطاهر پیدا نمى‏کردم!

 گفتم: چرا؟ مگر چه شده است؟!

 او گفت: وقتى وضع تو را با ابو طاهر در میان گذاشتم، ناگهان به شدّت عصبانى شد و قسم خورد که فردا صبح زود گردن تو را خواهد زد.

 من از شنیدن این خبر به شدّت ناراحت شدم، و نمى‏دانستم که در این شرایط باید چه کنم.

 ابوالهیجا وقتى حال مرا دگرگون دید، گفت: ابوالعباس! بخدا قسم هرچه از دستم بر مى آمد، تلاش کردم تا ابوطاهر را از این تصمیم منصرف کنم ولى او هیچ‏گونه نرمشى از خود نشان نداد و هر قدر که من التماس مى‏کردم، او بیشتر ناراحت مى‏شد و بیشتر تهدید مى‏کرد.

 از آنجا که ابوالهیجا فرد دیندار و مخلص و معتقد به ولایت بود، در ادامه به من گفت: برادرم ابوالعباس! من به هیچ وجه نمى‏خواستم از این پیشامد، تو را باخبر سازم، ولى باخود گفتم: شاید یک وصیّت مهم شرعى و یا درخواست واجبى داشته باشى، این بود که برخلاف خواست قلبى ام، این مسأله را به تو گفتم. با این همه به خدا توکل کن و محمد و آل محمدعلیهم السّلام  را واسطه قرار بده وحلّ این مشکل را از پروردگار عالم به احترام این بزرگواران درخواست کن.

 بعد ابوالعباس گفت: به این ترتیب در حالى که از زندگى خودم مأیوس شده بودم از ابوالهیجا خداحافظى کرده و به زندان خودم برگشتم. ابتدا غسل کرده، سپس لباسى را به عنوان کفن پوشیدم و سپس رو به قبله نشسته، شروع به خواندن نماز و دعا و مناجات کردم و در ادامه پس از استغفار بدرگاه خداوند متعال تمام ائمه معصومین علیهم السّلام  را واسطه قرار دادم و بیش از همه به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  متوسل گشتم و از آن حضرت درخواست کردم تا این مشکل را برطرف سازد. نیمه شب شد و وقت نماز شب فرا رسید، در این لحظات که من هنوز با امیرالمؤمنین علیه السلام  مناجات مى‏کردم، ناگهان در یک حالى که تقریبا نه خواب بودم نه بیدار حضرت على‏علیه السلام  را دیدم و آن حضرت به من فرمودند:

 اى پسر کشمرد! چه شده است که تو را در این حال ناراحتى و پریشانى مى‏بینیم؟

 براى  آن حضرت، جریان را تعریف کردم، در پاسخ به من فرمودند:

 ناراحت نباش خداوند مشکل تو را برطرف مى‏سازد، عریضه‏اى را به این ترتیب که مى‏گویم بنویس:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

 ?من العبد الذلیل -بعد اسم خودت را مى‏نویسى- الى المولى الجلیل الذی لا إله إلاّ هو الحىّ‏غ القیّوم وسلام على آل یس، ومحمّد وعلی وفاطمة والحسن والحسین وعلی ومحمد وجعفر وموسى وعلی ومحمّد وعلی والحسن وحجّتک یارب على خلقک، اللّهم إنّی لمسلم وإنّی أشهد أنّک اللّه الهى، وإله الأولین والآخرین لا إله غیرک وأتوجه إلیک بحقّ هذه الأسماء التی إذا دُعیت بها أجبتَ وإذا سُئلت بها أعطیتَ لمّا صلّیت علیهم وهوّنت علیّ خروجی وکنت لی قبل ذلک عیاذا ومجیرا ممّن أراد أن یفرط علیّ أو یطغى?

 سپس سوره ?یس? را قرائت کن و آنگاه هر حاجتى که دارى، از خداوند متعال بخواه که انشاء اللّه خداوند آن را برآورده مى‏سازد و غصه‏هاى تو را برطرف مى‏نماید.

 سپس مولایم على‏علیه السلام  به من فرمود: عریضه خود را میان مقدارى گِل پاک بگذار وآن را در دریا بینداز. عرض کردم: مولاى من در شرائطى که من قرار دارم به دریا دسترسى ندارم، حضرت فرمودند: در این صورت آن را در چاه آب یا آب جارى بینداز.

 در ادامه ابوالعباس گفت: در این لحظه از خواب بیدار شدم وهمان دستورات حضرت امیرعلیه السلام  را انجام دادم، با این همه آن اضطراب و دل نگرانى باز باقى بود، تا اینکه صبح شد و آفتاب طلوع کرد، مأموران به سراغ من آمدند تا مرا نزد ابوطاهر ببرند. من یقین کردم که آنها مرا براى اجراى فرمان ابوطاهر یعنى کشتن مى‏برند، لحظاتى بعد مرا وارد مجلس ابوطاهر کردند. وقتى نگاه کردم، دیدم ابوطاهر در بالاى مجلس و رجال مملکتى و از جمله ابوالهیجا در اطراف او نشسته اند؛ در حالى که از دیدن این صحنه تعجب کرده بودم، وقتى چشم ابوطاهر به من افتاد، مرا به نزد خود فراخواند و همینکه به نزدیک تخت او رسیدم، به من دستور داد تا بنشینم. آن‏گاه رو به من کرد وگفت: ما قصد داشتیم با تو همان گونه رفتار کنیم که خودت شنیده‏اى، ولى از این تصمیم منصرف گشتیم و اکنون شما مختار هستید که یا پیش ما بمانى و یا به نزد خانواده‏ات برگردى.

 عرض کردم: در خدمت شما بودن مایه افتخار است، امّا مادر پیرى دارم که رسیدگى به او بر عهده من است.

 ابو طاهر گفت: هر کارى را که خودت صلاح مى‏دانى انجام بده.

 وقتى از مجلس او خارج شدم، ناگهان مرا صدا زد، وقتى برگشتم به من گفت: چه نسبتى با على بن ابى‏طالب علیه السلام  دارى؟!

 عرض کردم: نسبت خانوادگى ندارم، ولى از دوستداران و پیروان آن حضرت هستم.

 ابوطاهر گفت: به ولایت على بن ابى‏طالب علیه السلام چنگ بزن و هرگز از آن جدا مشو. آن بزرگوار به ما دستور فرمودند: که تو را آزاد نماییم و ما هم هرگز نمى‏توانیم از دستور و فرامین آن حضرت سرپیچى کنیم.

 

 سپس ابوطاهر مرا با نیکى و احسان به همراه تعدادى از سربازان خود به طرف وطنم رهسپار ساخت و بدین ترتیب به برکت توجهات خاصّ حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام از خطر حتمى مرگ نجات پیدا کردم.



برچسب‌ها: عبداللّه بن عبدالمطلب شیبانىمصباح الزائر
[ جمعه 93/4/6 ] [ 1:6 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

  7 - حکایت شیخ صدوق؛

 شیخ طوسى؛ و دیگران روایت کرده ‏اند که محمدبن على بن الحسین بن موسى بن بابویه -که قبر شریف در شهر رى است- نقل مى‏کند که محمد بن على ابن اسود به من حکایت کرد: روزى پدرت (مرحوم على بن الحسین بن موسى بن بابویه) بعد از درگذشت محمد بن عثمان عمرى؛ -دومین نائب خاص امام زمان‏ علیه السلام - عریضه اى به خدمت امام علیه السلام  نوشت و آن را به حسین بن روح سوّمین نائب خاص امام عصرعلیه السلام  داد تا آن را به محضر مبارک حضرت بقیّةاللّه علیه السلام برساند. در آن عریضه از حضرت درخواست کرده بود که از خداوند متعال بخواهند تا براى او فرزندى فقیه عطا نماید -گویا على بن الحسین چند سال بعد از ازدواج بچه‏ دنمى‏شد- پدرت نقل مى‏کرد: سه روز بعد، حسین بن روح به من فرمود:

 حضرت امام زمان علیه السلام فرمودند، شما از همسر فعلى‏ات که دخترعمویت هست بچه‏دار نخواهى شد، بلکه به زودى با یک کنیز دیلمى ازدواج مى‏کنى که دو فرزند فقیه وعالم از او نصیب تو خواهد شد.

 عین عبارت امام‏علیه السلام  در جواب نامه على بن حسین چنین ذکر شده است:

 ?... قد دعونا اللّه لک بذلک وسترزق ولدین ذکرین خیّرین?

? ما در این باره به درگاه خداوند دعا نمودیم، به زودى خداوند دو فرزند پسر اهل خیر به تو عنایت خواهد فرمود?.

 مدتى از این واقعه نگذشت که خداوند دو پسر به على بن حسین عطا نمود، -یکى از آنها محمّد است که آثار بسیار ارزشمندى از وى به جاى مانده که از جمله آنهاست کتاب ?کمال الدین و تمام النعمة? در دو جلد، که مجموعه مباحث این کتاب به معارف امام زمان‏علیه السلام اختصاص دارد. مؤلف آن را با هدف تبیین ابعاد مختلف مسأله مهدویت وپاسخ به شبهات مخالفین ومعاندین به دستور خود حضرت صاحب الزمان‏علیه السلام  به نگارش در آورده است و اثر دیگر این فقیه بزرگوار کتاب بسیار ارزشمند فقهى ?من لایحضره الفقیه? است که یکى از کتب اربعه شیعیان به حساب مى‏آید و پسر دوّم ایشان حسین نام دارد که محدثین بسیار زیادى از نسل او بوجود آمدند- در ادامه محمد بن على اسود مى‏گوید: من راجع به خودم نیز از آن حضرت این مسئلت را داشتم تا خداوند به برکت دعاى آن حضرت پسرى براى من روزى فرماید، که بنا به مصالحى درخواست من اجابت نشد.

 بعد شیخ صدوق نقل مى‏کنند: محمد بن على اسود هنگامى که مى‏دید من به مجلس استادمان ابن‏ولید؛ رفت و آمد مى‏کنم ورغبت بیشترى به علم و کتب علمى دارم، مى‏فرمود: جاى شگفتى نیست که تو چنین رغبت و شوقى در علم دارى، چرا که تو به دعاى امام زمان‏علیه السلام به دنیا آمده‏اى.

 همین‏طور محقق شوشترى نقل مى‏کند که شیخ صدوق همواره مى‏فرمود: من به دعاى صاحب الامر متولد شده ام، و به این موضوع افتخار مى‏کرد.

 در اینجا مناسب است به نکته دیگرى در زمینه منزلت پدر شیخ صدوق؛ در نزد امام یازدهم علیه السلام  اشاره نمائیم: نقل شده است که حضرت عسکرى علیه السلام نامه‏اى به على بن الحسین نوشتند و در آن نامه با این عبارت به ایشان دعا کردند:

 ?... وجعل من صلبک اولادا صالحین...?

 خداوند از نسل تو فرزندان شایسته‏اى قراردهد.

 

 بر این اساس مى‏توان گفت: تولد فرزندان على بن الحسین به برکت دعاى دو امام یعنى حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام  و حضرت بقیة اللّه الاعظم علیه السلام انجام یافته است.



برچسب‌ها: شیخ صدوق؛محمدبن على بن الحسین بن موسى بن بابویهمحمد بن عثمان?کمال الدین و تمام النعمةمحقق شوشتری
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:58 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

 6 -  حکایت آیة اللّه العظمى گلپایگانى؛

 افراد زیادى از اعضاى دفتر وخانواده و همین‏طور علماى حوزه علمیه قم در زمینه عریضه نویسى حضرت آیةاللّه العظمى گلپایگانى رحمه الله حکایت‏هایى را نقل کرده‏ اند که از جمله آنها حکایتى است که حجة الاسلام و المسلمین آقاى ابطحى نقل مى‏کند:

 در آخرین روزهاى جنگ تحمیلى (عراق علیه ایران) که موشک زدن و بمباران دشمن شدّت پیدا کرده بود و مردم به اطراف و روستاها پناه مى‏بردند، حضرت آیة اللّه گلپایگانى از شنیدن وقایع ومشکلات شدیدى که براى مردم پیش آمده بود بسیار ناراحت بودند، لذا از روى علاقه واعتقادى که به مسجد مقدس جمکران داشتند، با جمعى از علما و بزرگان به آن مسجد مشرّف شدند تا ضمن عرض ادب به ساحت مقدّس آقا امام زمان‏ علیه السلام  دعاى توسلى براى رفع این گرفتاریها بنمایند.

 حقیر هم این افتخار را داشتم که همراه ایشان باشم. معظّم له عریضه ‏اى را قبلا نوشته بودند و آن را به بنده دادند که طبق دستورشان در میان مقدارى گِل بگذارم و بعد از دعاى مخصوص، خطاب به جناب حسین بن روح در آب بیندازم. در حالى که خود آیةاللّه العظمى گلپایگانى؛ و جمعى از علما حضور داشتند، در یک فضاى معنوى در حالى که اغلب آنها گریه مى‏کردند و از امام ‏علیه السلام درخواست مى‏کردند تا حاجت آقا را هرچه زودتر برآورده نماید، عریضه را در آب انداختیم.

 فرداى همان روز یکى از علماى صالح وباتقواى شناخته شده به منزل ما آمدند وفرمودند: من دیشب خوابى دیدم ولى معنى آن را هرچه فکر کردم نفهمیدم، به همین خاطر تصمیم گرفتم آن را با شما در میان بگذارم و اگر چیزى به نظرتان رسید بفرمایید.

 وى گفت: در عالم رؤیا دیدم شخصى فرمود: به آقا بگویید جواب شما را حضرت سه روز دیگر مى‏دهند. این در حالى بود که ایشان از مسأله عریضه ‏نویسى آیة اللّه العظمى گلپایگانى اصلا خبرى نداشتند. من به محض شنیدن این مطلب از خوشحالى به گریه افتادم، با خود گفتم: همانطور که حضرت آیة اللّه بر من منّت نهادند که عریضه را به آب بیندازم، همین‏طور حضرت صاحب الزمان‏ علیه السلام  این عنایت را به من دارند که این مؤمن صالح را پیش من بفرستند تا جواب هم نخست به من داده شود و من آن را به آیة اللّه العظمى گلپایگانى برسانم.

 

 بعد از آن که جریان خواب آن عالم بزرگوار را به آیة اللّه گلپایگانى عرض کردم، منتظر شدیم تا ببینیم سه روز دیگر چه خبرى مى‏شود، درست روز سوّم بود که از طرف عراق اعلام آتش بس یک طرفه شد و شعله ‏هاى جنگ تحمیلى که ناخواسته توسط استکبار جهانى بر مردم ایران اسلامى تحمیل شده بود با پیروزى ملّت بزرگ ایران رو به خاموشى نهاد.



برچسب‌ها: حضرت آیةاللّه العظمى گلپایگانىجنگ ایران و عراقعریضه
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:52 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

 5-  حکایت ابراهیم شیرازى

 از آقا میرزا ابراهیم شیرازى حائرى نقل مى‏کنند که ایشان گفته‏اند: وقتى در شیراز بودم، حاجت‏هایى پیدا کردم که فکرم را به خود مشغول مى‏ساختند، هر چه فکر کردم، راه عادى و معمولى براى برآورده شدن آنها به ذهنم نرسید، در نتیجه تصمیم گرفتم تا عریضه‏اى به امام زمان‏علیه السلام  بنویسم. به این منظور عریضه‏اى را نوشتم و در آن همه درخواست‏هایم را مطرح نمودم که از جمله آنها درخواست توفیق رفتن به کربلا و زیارت مرقد مطهّر اباعبداللّه علیه السلام بود.

 یک روز نزدیک غروب از شهر خارج شدم وعریضه را با آداب خاصّى که دارد بعد از صدا زدن ?حسین بن روح? در استخرى انداختم و سریع به شهر برگشتم.

 صبح براى درس که خدمت استادم رسیدم، بعد از جمع شدن همه شاگردان، یک مرتبه سیّدى که لباس خدّام حرم اباعبداللّه‏علیه السلام  را در تن داشت به مجلس درس وارد شد و پس از سلام، نزد شیخ نشست. از آنجا که او اولین بار بود که در مجلس حاضر مى‏شد، توجه دیگران به او جلب شده بود. وقتى تعارفات معمولى به پایان رسید، رو به من کرد و مرا به اسم صدا زد وگفت: فلانى ?انّ رقعتک قد سلّمت الى مولانا صاحب الزمان‏علیه السلام ? نامه تو به محضر مبارک امام زمان‏علیه السلام  رسید.

 بعد جریان را این‏گونه تعریف کرد که شب در خواب دیدم حضرت سلمان؛ با جماعتى ایستاده‏اند وتعدادى نامه در خدمت ایشان است که آنها را به افراد مى‏دهد. وقتى حضرت سلمان مرا دید، صدایم زد وفرمود: پیش فلانى برو و به او بگو این نامه تو است. و بعد آن را به من نشان داد. دیدم مهر امام زمان‏علیه السلام  بر آن نامه خورده است.

 از آنجا که همدرس‏ هاى من از هیچ‏چیز خبر نداشتند به همدیگر و به من نگاه کردند تا قضیه را به آنها بگویم. بعد من قضیه نامه نوشتن به محضر حضرت صاحب الزمان‏علیه السلام  را گفتم و اضافه کردم که من در این باره نه با کسى حرف زده‏ام و نه کسى مرا در موقع انجام این کار دیده است. نمى‏دانم این آقا کیست و چگونه از این مسأله خبر دارد!

 دوستان همه گفتند: این خواب حکایت از عنایت و توجّه آقا نسبت به خواسته‏ هاى تو دارد و حتما آنها به زودى بر آورده مى‏شوند.

 بعد که مجلس درس تمام شد، نه کسى آن آقا را دید و نه تا به حال او را در شهر کسى دیده بود، خلاصه هیچ‏کس او را نمى‏شناخت واز آن به بعد هم کسى دیگر او را ندید.

 

 از این واقعه چندى نگذشته بود که همه درخواست‏هاى من برآورده شدند و حتى در همان ایّام، مقدمات سفر به کربلا به طور ناگهانى فراهم شد که از آن زمان تا کنون در کربلا ساکن هستم.



برچسب‌ها: آقا میرزا ابراهیم شیرازى حائرى
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:49 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

   4- حکایت ورّام بن ابى فراس

 سیّد بن طاووس نقل کرده است که رشید ابوالعبّاس واسطى روزى در راه سامرّا به من حکایت کرد: زمانى شیخ ورّام براساس حاجتى که داشت، نامه‏اى را در کاظمین براى حضرت امام زمان‏علیه السلام  نوشتند. وقتى با خبر شدند که من قصد سفر به سامرّا را دارم فرمودند: اگر مقدورت هست این نامه مرا هم با خود به سامرّا ببر و وقتى خواستى به سرداب مقدّس شرفیاب شوى، این نامه را بعد از آن که همه مردم از آنجا بیرون آمدند در آنجا بگذار و صبح فرداى آن روز به آنجا مراجعه کن، اگر نامه مرا در آنجا ندیدى، در اینباره به کسى چیزى نگو.

 رشید مى‏گوید:

 وقتى من به سامرّا رسیدم بعد از زیارت حرم عسکریین ‏علیهم السّلام عازم سرداب شدم و صبر کردم تا اواخر وقت فرا رسید، وقتى آنجا کاملا خالى شد، تقریبا آخرین نفر من بودم که هنگام خارج شدن از آنجا نامه ورّام را در همان محلّى که خودشان سفارش کرده بودند قرار دادم و سپس بیرون آمدم؛ صبح تقریبا جلوتر از همه خودم را به آنجا رساندم، ولى اثرى از نامه نبود!!

 

 بعد از چند روز وقتى به کاظمین برگشتم، سراغ ورّام را از آشنایان گرفتم. آنها گفتند: او به حلّه برگشت. از آن تاریخ مدّتى نگذشته بود که سفر حلّه پیش آمد، در آنجا وقتى به ملاقات ورّام رفتم، او به من گفت: حاجتى را که در آن عریضه به محضر مبارک حضرت بقیةاللّه الاعظم‏علیه السلام نوشته و درخواست برآورده شدنش را نموده بودم، به عنایت آن حضرت، همان وقت برآورده شد و در نتیجه زودتر برگشتم.  



برچسب‌ها: ورّام بن ابى فراسرشید ابوالعبّاس واسطىسرداب
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:45 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

  3-  دو حکایت از آیة اللّه سید کاظم قزوینى

 یکى از فضلاى حوزه علمیه قم مى‏گوید در آخر ماه شوال (1411ه?.ق ) به خدمت آیة اللّه سید کاظم قزوینى؛   رسیدم واز ایشان درباره توجهات وعنایات امام زمان ‏علیه السلام  در دوره غیبت سؤال کردم، ایشان دو حکایت در مورد عریضه ‏نویسى را که براى خودشان پیش آمده بود متذکر شدند، که در اینجا با کمى تصرّف وتلخیص آن دو حکایت را مى‏آوریم:

   حکایت اول:

 آیة اللّه قزوینى در حالى که معلوم بود از یادآورى آن جریان بسیار متأثر شده بودند فرمودند: در سال  1392ه .ق که توفیق مجاورت حائر حسینى ‏علیه السلام  را داشتم، از طرف یکى از مراجع معظم، امر رسیدگى به امور شهریه طلاب به عهده من گذارده شد.

 در یکى از ماه‏ها که شب اوّلش مصادف با شب جمعه بود، متوجّه شدم که براى پرداخت شهریه طلاب پولى وجود ندارد و تقریبا حدود هزار دینار لازم بود تا شهریه طلاب پرداخته شود، به فکر افتادم که این پول را از کجا تهیه کنم؟ هرچه بررسى کردم، دیدم به هیچ وجه امکان تهیه آن مقدار پول در آن شرایط برایم میسّر نیست و در ضمن از چنان پشتوانه واعتبارى هم برخوردار نبودم که کسى آن پول را به من قرض بدهد. بعد از مدّت‏ها فکر کردن به یاد امام زمان‏علیه السلام  افتادم، عریضه‏اى به محضر مبارک حضرت ولى‏عصر -سلام اللّه علیه- به این مضمون نوشتم:

 ?اگر داستان آیة اللّه العظمى مرحوم سید مهدى بحرالعلوم (سید مهدى بحر العلوم) در مکّه معظمه صحت دارد عنایتى بفرمایید، این پول را حواله کنید تا بتوانیم مشکل طلاب را برطرف نماییم?. سپس در همان شب عریضه را در ضریح مقدّس اباعبداللّه الحسین ‏علیه السلام  انداختم.

 صبح زود، بین الطلوعین بود که دیدم کسى درِ منزل را مى‏زند، وقتى در را باز کردم، دیدم شخصى از تجّار معروف بغداد است؛ تعارف کرده او را وارد خانه نمودم و صبحانه را با هم خوردیم، وقتى سفره صبحانه جمع شد، ایشان آماده خداحافظى گشت. خواستم که او را بدرقه نمایم، او پولى را از جیب خود در آورده وبه من داد و گفت:

 این پول را هر کجا که لازم مى‏دانید صرف کنید.

 من وقتى وضع را به این منوال دیدم، حالت بسیار عجیبى به من دست داد، ولى بهر زحمتى که بود خودم را کنترل کردم تا او از در خانه بیرون رفت. آنگاه بى‏اختیار در حالى که اشک مجالم نمى‏داد خطاب به امید عالمیان عرض کردم:

 ?آقا جان! آن قدر بزرگوارى فرمودید که نگذاشتید حتى آفتاب طلوع کند؟?.

 حکایت دوّم:

 آیت اللّه قزوینى در این زمینه باز فرمودند:

 یک وقتى در استرالیا بودیم و دوستى داشتیم به نام آقاى سید قاسم جمعه که وى نیز جهت معالجه فرزندش به آنجا آمده بود ودر یکى از بیمارستان‏هاى بسیار مجهّز و معروف شهر سیدنى او را بسترى کرده بود. یک روز سراسیمه وبسیار مضطرب به محل اقامت ما آمد. وقتى سبب ناراحتى ‏اش را پرسیدم گفت: دکتر معالج فرزندم، وضع اورا وخیم توصیف مى‏کند، حالا نمى‏دانم چکار کنم، آیا او را به بیمارستان دیگرى منتقل کنم یا دنبال دکتر دیگرى بگردم؟ خلاصه مانده‏ ام که چه کنم!

 به او گفتم: هیچ یک از این کارهایى که گفتى لازم نیست انجام دهى، فقط کارى را که مى ‏گویم سعى کن با اخلاص کامل و حضور قلب انجام دهى.

 او در حالى که از محکم صحبت کردن من تعجب کرده بود به من گفت: شما بفرمائید چه باید بکنم! قول مى‏ دهم کوچکترین تخطّى از گفته‏ هاى شما نداشته باشم، من حاضرم براى نجات پسرم هر کارى که باشد انجام دهم.

 گفتم: براى حضرت صاحب الزمان‏ علیه السلام  عریضه‏اى بنویس و بهبودى فرزندت را از آن حضرت درخواست کن.

 گفت: چطور باید عریضه بنویسم؟! شما تفصیل آن را بفرمایید تا من این کار را انجام دهم.

 به او گفتم: فرض کن همین حالا به تو اجازه داده شده است که خدمت آن حضرت برسى و درخواست شفاى فرزندت را از آن حضرت بنمایى، به هر صورت که خودت دوست دارى این کار را انجام بده.

 بعد خداحافظى کرد و از پیش ما رفت؛ ساعتى نگذشته بود که دیدم برگشت و مطلبى را که نوشته بود باخود آورد و آن را به من داد و گفت: ببینید این گونه نوشتن مناسب است؟

 دیدم در آن عریضه با تعابیر مختلفى صحت و سلامتى دوباره فرزندش را درخواست نموده است و از جمله نوشته بود: آقا جان شما را قسم مى‏دهم به لباسهاى عمه ‏ات زینب‏ علیها السلام   در این دیار غربت امید مرا نا امید مکن، پسرم را شفا بده، راضى نباش که تنها ودست خالى به وطن برگردم و...

 وقتى مطالب عریضه او را خواندم، در دلم خطاب به امام زمان ‏علیه السلام عرض کردم: آقا جان از در خانه شما هیچ‏کس دست خالى برنگشته و برنمى‏ گردد، این مؤمن را هم که امیدش از همه جا قطع است واین‏گونه به عنایت شما امیدوار شده است ناامید نفرمائید.

 بعد به او گفتم: متن عریضه هیچ ایرادى ندارد، انشاءاللّه آقا عنایتشان شامل حال شما مى‏شود وبا سلامتى کامل به همراه فرزندت پیش خانواده بر مى‏گردى.

 یادم هست که فرداى همان روز حدود ساعت هشت ونیم صبح بود که از بیمارستان به ایشان زنگ زده بودند که آزمایشات از رفع خطر و بهتر شدن حال مریض حکایت دارد. و بعد که از سلامتى کامل او مطمئن شدند او را از بیمارستان مرخص کردند. به این ترتیب حال آن پسر بچه علیرغم داشتن یک بیمارى صعب العلاج روز به روز بهتر شد واین در حالى بود که اغلب پزشکانى که او را معاینه کرده بودند ویا نتایج آزمایشاتش را دیده بودند، با ناباورى این پیشامد را دنبال مى‏کردند. چون باتوجّه به تجربیات و معیارهاى عادى علمى، چنین پیشامدى به نظر آنها حد اقل در این مرحله از معالجات غیر ممکن بود.

 

 به هر حال از آن تاریخ تا الآن که جریانش را تعریف مى‏کنم، حدود پنج سال مى‏گذرد که به لطف خدا و عنایت حضرت صاحب الزمان‏ علیه السلام فرزند آقاى جمعه در کمال سلامتى وتندرستى به زندگى خود ادامه مى‏دهد و الحمدللّه اثرى هم از آن ناراحتى در ایشان وجود ندارد.



برچسب‌ها: سید مهدى بحرالعلومسید کاظم قزوینىشفای مریض
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:43 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

 2ـ حکایت سید محمد جبل عاملی

 مرحوم نورى مى‏نویسد: عالم متّقى مرحوم سید محمد جبل عاملى از اهالى قریه جب شلیت، از ترس حاکمان ستم پیشه و ظالم آن منطقه، که قصد داشتند سید را وادار کنند به نیروهاى نظامى آنها بپیوندد، بطور مخفیانه با دست خالى از جبل عامل خارج مى‏شود و پس از تحمّل سختى‏ها، خود را به نجف اشرف مى‏رساند و مجاور حرم حضرت امیرالمؤمنین على‏علیه السلام زندگى ساده و فقیرانه‏اى را شروع مى‏کند. شرایط آن زمان به گونه ‏اى بوده است که تقریبا اکثر مردم حتى در تأمین مایحتاج روزانه خود دچار مشکل بوده‏ اند، وقتى وضع عامه مردم چنان باشد بدیهى است که امثال سید محمّد که با دست خالى مجبور به ترک وطن مى‏شوند و در عین حال به جهت عفیف و با حیا بودن راضى نمى‏شوند که کسى متوجّه تنگ دستى آنها گردد مجبورند فشارهاى زیادترى را متحمل گردند. در چنین شرایطى گاهى به خاطر فقر و غربت، سیّد محمّد مجبور بود چندین روز متوالى را گرسنه بماند و حتى نتواند مختصر خوراکى را براى خوردن تهیه نماید، بر اثر تکرار این وضع سیّد هر چه فکر مى‏کند هیچ راهى به نظرش نمى‏رسد. ناگهان به ذهنش خطور مى‏کند که عریضه‏اى به حضرت حجة بن الحسن المهدى‏علیه السلام بنویسد و از آن حضرت درخواست کمک و حلّ مشکل نماید. در موقع نوشتن عریضه بنا را بر این مى‏گذارد که چهل روز تمام، اعمال و رفتار خود را به گونه‏اى کنترل کند که کوچک‏ترین خلاف شرعى را مرتکب نشود، تا به واسطه این کار مورد عنایت امام زمان‏ علیه السلام  قرار گیرد.

 ضمنا عهد مى‏کند درخواست خود را هر روز صبح روى کاغذى بنویسد و قبل از طلوع آفتاب بدون آن که کسى متوجه شود، به خارج شهر برود طبق دستورى که در عریضه‏ نویسى وارد شده است آن را در آب جارى یا چاهى بیندازد.

 سیّد این کار را بدون وقفه سى و نه روز انجام مى‏دهد منتهى در روز آخر وقتى نتیجه‏اى نمى‏بیند با ناراحتى خاصّى بر مى‏گردد. در وسط راه متوجه مى‏شود که کسى از پشت سر مى‏آید. وقتى سیّد بر مى‏گردد و به پشت سر خود نگاه مى‏کند مى‏بیند یک مرد عربى در چند قدمى او مى‏آید. وقتى به سید نزدیکتر مى‏شود سلام مى‏کند و پس از احوالپرسى مختصر، از سیّد سؤال مى‏کند: سیّد محمّد! مگر چه مشکلى دارى که سى و نه روز تمام قبل از طلوع آفتاب خود را به اینجا مى‏رسانى و عریضه‏اى را که همراه مى‏آورى به آب مى‏اندازى و سپس بر مى‏گردى؟ آیا فکر مى‏کنى که امام تو از حاجت و مشکل تو اطلاعى ندارد؟!

 سید محمّد مى‏گوید: من در حالى که از حرفهاى آن عرب جوان تعجب کرده بودم با خود گفتم: این آقا کیست که مرا با اسم شناخت؟ در حالى که من تاکنون او را در جایى ندیده‏ام.

 ثانیا: او با من به لهجه جبل عاملى صحبت مى‏کند، و حال آنکه ازاهالى جبل عامل کسى این‏گونه لباس نمى‏پوشد و قطعا او از جبل عاملى‏هاى ساکن نجف هم نیست چون من همه آنها را مى‏شناسم.

ثالثا: من در طى این سى و نه روز که صبح زود از شهر خارج مى‏شدم، همواره مواظب بودم که کسى متوجه من نشود، پس این آقا چگونه خبر دار شده است که سى و نه روز است من این کار را تکرار مى‏کنم؟!

 همین‏طور که با آن مرد عرب به طرف شهر مى‏آمدیم من به این مطالب فکر مى‏کردم، ناگهان با خودم گفتم: یعنى ممکن است که من این توفیق را پیدا کرده و به زیارت حضرت ولى عصرعلیه السلام  نائل آیم؟!

 

 از آنجایى که قبلا درباره اوصاف وشمایل آن حضرت چیزهایى شنیده بودم، تصمیم گرفتم ببینم آیا از آن نشانه‏ها در این عرب جوان اثرى وجود دارد یا نه؟ این بود که در صدد برآمدم تا با او مصافحه کنم، لذا دستم را به طرف او دراز کردم ومتقابلا آن جوان هم دست مبارکش را پیش آورد، وقتى باهم مصافحه کردیم، مطمئن شدم که او همان عزیزى است که همه مشتاق زیارتش هستند، بلافاصله آماده شدم تا  دست مبارکش را ببوسم سپس خود را به روى قدمهاى مبارکش بیندارم ولى وقتى با تمام وجود خم شدم تا لبهاى خود را به دست مبارکشان برسانم، بلافاصله ناپدید شد و مرا در حسرت دیدار دوباره‏اش گذاشت و گر چه بعدها آن مشکل فقر از من برطرف شد، ولى هیچ وقت حسرت دیدارى دوباره، به پایان نرسید.  



برچسب‌ها: سید محمد جبل عاملیدیدار امام زمان
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:35 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]

 

 1- حکایت میرزا محمّد حسین نائینى

مرحوم محدّث نورى در کتاب نجم الثاقب از قول عالم فاضل محمدحسین نائینى اصفهانى چنین نقل کرده است:

 برادرم میرزا محمد سعید در سال (1285ق) از ناحیه پا، احساس درد شدیدى کرد و به دنبال آن، حتى از راه رفتن عاجز شد. طبیبى به نام میرزا احمد نائینى را براى درمان پاى برادرم آوردند. ابتدا معالجات او به ظاهر مؤثر واقع شد و ورم و چرک پا برطرف گشت، ولى چند روزى طول نکشید که زخم‏هاى زیادى علاوه بر پاها در میان دو کتف او پیدا شد. درد و خونریزى آن زخم‏ها، محمد سعید را هر روز بیش از پیش ناتوان و ضعیف و لاغرتر مى ‏ساخت و معالجات طبیب جز افزایش درد و خونریزى و سرایت زخم‏ها به قسمت‏هاى دیگر بدن نتیجه دیگرى در پى نداشت.

 روزى خبر آوردند یک طبیب بسیار ماهرى به نام میرزا یوسف در یکى از روستاى اطراف ساکن است که در درمان بسیارى از مریضى‏ هاى صعب العلاج مهارت زیادى از خود نشان داده است. پدرم کسانى را فرستاد تا او را براى درمان برادرم بیاورند. وقتى او به طور کامل برادرم را معاینه کرد، مدتى ساکت شد و به فکر فرو رفت، یادم هست در یک فرصتى که پدرم از اطاق بیرون رفته بود، به گونه‏اى که من متوجه حرفهاى آنها نشوم مطالبى را به یکى از دایى‏هایم که با ما زندگى مى‏کرد گفت. فهمیدم که طبیب از درمان برادرم مأیوس شده است و به دایى‏ام مى‏ گوید: هر چه زحمت کشیده شود بى فایده است. منتهى دای ‏ام تلاش مى‏کرد تا طبیب با پدرم به گونه‏اى موضوع را مطرح کند که باعث ناراحتى او نشود.

 وقتى پدرم جهت اطلاع از نتایج معاینات دکتر دوباره به اتاق برگشت، میرزا یوسف به پدرم گفت: من اول فلان مقدار پول (که مبلغ بسیار زیادى بود) مى‏گیرم، آن وقت معالجه را شروع مى‏کنم. کاملا معلوم بود که هدف او از چنین پیشنهادى منصرف کردن پدرم از قبول معالجه بود. چون نه تنها براى پدرم بلکه براى خیلى‏ها در آن زمان و شرایط تهیه چنان پولى غیر ممکن بود.

 لذا پس از بحث‏هاى زیاد، پدرم گفت: براى من امکان تهیه این پول مقدور نیست. در نتیجه طبیب هم از این فرصت استفاده کرده فورا منزل ما را ترک نمود.

 بعد معلوم شد که والدینم همان موقع متوجه شده بودند که طبیب از درمان برادرم مأیوس شده و درخواست آن پول کلان، بهانه‏اى بیش نبوده است.

 من یک دایى دیگر به نام میرزا ابوطالب داشتم که زهد و تقواى او زبان زد مردم بود، همه مردم آن محل به دعاهاى او اعتقاد داشتند و در گرفتارى‏ها ومشکلات به او مراجعه مى‏کردند، او هرگاه عریضه به حضرت بقیةاللّه ‏علیه السلام  مى‏ نوشت ونتایجى به دست مى‏آمد. وقتى مادرم متوجه بسته بودن همه راه‏هاى عادى ومعمولى درمان برادرم شد، به نزد دایى ابوطالب رفت واز او خواهش کرد تا براى شفاى محمد سعید عریضه‏اى بنویسد.

 عصر روز جمعه‏ اى بود که دای ام عریضه را نوشت. مادرم آن را از او تحویل گرفت و همان موقع به همراه برادرم کنار چاهى که در بیرون روستا بود رفتند و در حالى که به شدّت گریه مى‏کردند، عریضه را در چاه انداختند و به خانه برگشتند. چند روزى از این ماجرا نگذشته بود که من در خواب دیدم سه نفر سواره با همان اوصافى که در حکایت تشرّف اسماعیل هرقلى نقل شده است از صحرا به طرف خانه ما مى‏آیند. وقتى آنها را دیدم یک مرتبه به یاد جریان اسماعیل هرقلى افتادم و با خودم گفتم: آن سوار اولى حتما خود حضرت حجّت‏ علیه السلام هستند که آمده‏ اند برادرم محمّد سعید را شفا دهند.

 وقتى آن سه نفر به نزدیکى خانه ما رسیدند، همگى از اسب پیاده شدند و درست به همان اطاقى که برادرم در آن خوابیده بود داخل شدند. همان کسى را که من فکر مى‏کردم خود حضرت‏ علیه السلام  هستند نزدیک برادرم رفتند و نیزه‏اى را که در دست داشتند روى کتف ?محمد سعید? گذاشتند و فرمودند: بلند شو، دائیت از سفر آمده است و پشت در منتظر است.

 من در آن حال متوجّه شدم که منظور آن حضرت، دایى على ‏اکبرم است که خیلى وقت پیش به سفر تجارت رفته است و اتفاقا به خاطر تأخیر کردن، همه خانواده نگرانش بودند.

 محمد سعید اطاعت امر کرد و در نهایت سلامتى از جاى خود برخاست و با عجله به سوى در رفت تا از دایى على اکبر استقبال کند.

 در این لحظه از خواب بیدار شدم و درست به اطراف نگاه کردم متوجه شدم که صبح شده است ولى هیچ یک از اهل خانه براى نماز صبح بیدار نشده‏اند. بلافاصله یاد خوابى که دیده بودم افتادم و با خوشحالى خودم را به نزدیک برادرم رساندم و او را بیدار کردم و به او گفتم: محمد سعید! محمد سعید! بلندشو آقا امام زمان‏ علیه السلام  تو را شفا دادند.

 سپس بدون معطلى او را گرفتم و از زمین بلندش کردم.

 در اثر سر و صداى من مادرم از خواب بیدار شد، وقتى دید که محمد سعید را بیدار کرده‏ام، با ناراحتى گفت: او به خاطر دردى که داشت از سر شب نتوانسته بود بخوابد، تازه از شدّت دردش مقدارى کم شده بود، چرا بیدارش کردى؟!

 گفتم: مادر! امام‏علیه السلام  محمد سعید را شفا دادند.

 مادرم از جاى خود برخاست و با عجله خود را به ما رساند و گفت: تو چه گفتى؟

 خواستم تا حرفم را تکرار کنم، که دیدم محمد سعید شروع به راه رفتن کرد، و مثل اینکه اصلا هیچگونه ناراحتى نداشته است. مادرم از خوشحالى با صداى بلند شروع به گریه کردن نمود و همه اهل خانه بإ  صداى او از خواب بیدار شدند و به دنبال آن طولى نکشید همه اهالى روستا از اتفاقى که افتاده بود باخبر شدند و با عجله خودشان را براى دیدن محمد سعید به خانه ما مى‏رساندند.

 

 بحمد للّه امام زمان‏ علیه السلام  به عریضه وتوسل مادرم عنایت کرد و از آن به بعد در بدن برادرم اثرى از آن مریضى دیده نشد. و چند روز بعد هم دایى على اکبر با سلامتى از سفر برگشت و خوشحالى خانواده ما به لطف حضرت حجة بن الحسن‏ علیه السلام  کامل‏تر شد.



برچسب‌ها: مرحوم محدّث نورىنجم الثاقبشفا
[ جمعه 93/4/6 ] [ 12:30 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
........

.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

((عکس شهید میر یوسف سید لو))...... گوشه ای از وصیت نامه............... ای،حبیب من در نهایت می خواستم راهی را طی کنم که طیران فرشتگان و راهنمائیهای فرشتگان آن را نشان داده،می خواستم پرواز کنم ولی بالهایم شکسته بود می خواستم به پیش معشوق بشتابم ولی قامهایم قدرت راه رفتن را نداشت. در مواقعی زبانم می خواست بگوید آمادة آمدن هستم ولی صدا یم در نمی آمد الهی آبرویی به درگهت ندارم ولی دلم می خواهد آبرومندانه و پاک به درگهت بیایم با اینکه گناهانم مانع از این کار است الهی العفو،العفو. . .
برچسب‌ ها
شعر (51)
مهدی (38)
gif (32)
عکس (32)
جمعه (28)
ظهور (28)
gifs (25)
غزه (25)
شهید (22)
شهدا (21)
هریس (21)
دختر (20)
توبه (17)
نماز (17)
غیبت (17)
گناه (16)
بهشت (15)
قیف (15)
منجی (15)
خدا (14)
شهوت (14)
جنسی (11)
دعا (11)
عراق (11)
زن (11)
دل (10)
حدیث (10)
آقا (9)
وضو (9)
عشق (8)
پسر (8)
قلب (7)
حجت (6)
حرم (6)
جنگ (6)
بیا (5)
سکس (5)
شب (5)
صبح (5)
فرج (5)
مرد (4)
قبر (4)
غم (4)
عمر (4)
عمل (4)
علی (4)
آتش (4)
9 دی (4)
جان (4)
چشم (4)
بغض (3)
پول (3)
اشک (3)
خشم (3)
دوا (3)
ذکر (3)
سنی (3)
سفر (3)
شام (3)
ظهر (3)
عید (3)
غزل (3)
قضا (3)
قم (3)
گل (3)
گرگ (3)
ماه (3)
نفس (3)
یار (3)
کور (2)
مکه (2)
ناب (2)
ناز (2)
مصر (2)
هوس (2)
لذت (2)
لطف (2)
گدا (2)
آرشیو مطالب
امکانات وب

آمار واطلاعات
بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 122
کل بازدید : 1661859
کل یادداشتها ها : 828