ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی | ||||
آخرین مطالب |
برچسبها: نظر مهدى پژوهان معاصر در باره ى دجّال [ جمعه 89/7/9 ] [ 9:42 صبح ] [ محمد جواد محمدی ]
احادیث _ نبأ الدجّال، تألیف: شمس الدین محمد ذهبى. _ المسیح الدجّال، تألیف: سعید ایّوب. _ المسیح الدجّال حقیقة لا خیال، تألیف: شیخ عبداللطیف عاشور. _ المسیح الدجّال بیننا، تألیف: شیخ الرشید ابراهیم ناصر. براى آگاهى بیشتر از حجم روایات دجّال در کتب اصلى روایى اهل سنت، _ از ابوبکر بن ابى شیبه از ابى اسامه از محمد بن بشر از عبیداللّه _ از زهیر بن حرب از عفان از عبدالوارث از شعیب بن حبحاب از انس از _ از محمد بن عباد از حاتم بن اسماعیل از موسى بن عقبة از نافع از _ از ابى الربیع از ابى کامل از حماد بن یزید از ایوب از نافع از _ از محمد بن مثنى و محمد بن بشر از محمد بن جعفر از شعبه از قتاده سخنى قابل توجه از تفتازانى: سعد الدین تفتازانى (متوفاى 793ق) در این سخن از سعد تفتازانى که یکى از بزرگترین متکلمان اهل سنت است، امّا در مورد انباء الدجّال در کتب شیعه، مناسب است که ابتدا مرورى برچسبها: دجّال در منابع شیعى و سنّى [ جمعه 89/7/9 ] [ 9:31 صبح ] [ محمد جواد محمدی ]
- توصیف دجّال به زبان نمادین همان گونه که پیش از این گفتیم در میان مهدى پژوهان، محققى که بیش از دیگران بر رمزى بودن زبان احادیث در قضیه ى دجّال تأکید داشته و مفصّلتر بدان پرداخته است، علامه سید محمد صدر در جلد سوم موسوعة الامام المهدى است که در اینجا خلاصه ى سخنان ایشان را نقل مىکنیم. مفهوم دجّال، سمبل پیچیده ترین و خطرناکترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع، توصیف تمدّن و جهانبینى ماتریالیستى غرب است؛ زیرا تاریخ ادیان تاکنون چنین دشمنى به خود ندیده است. در احادیث دجّال آمده است: (از زمان خلق آدم تا روز قیامت، امرى خطیرتر از دجّال وجود ندارد)، و استفاده از کلمه (أمر) خود بیانگر این حقیقت است که دجّال یک شخص معیّن نبوده، بلکه یک جریان فرهنگى - اقتصادى - سیاسى ضد توحیدى و ضد دینى است. در روایات باب وارد شده است: (از ترفندهاى دجّال این است که به آسمان دستور مىدهد که ببارد و در پى آن، آسمان خواهد بارید و به زمین امر مىکند برویان و به دنبال آن، زمین رستن آغاز خواهد کرد)، و این چیزى است که تمدّن غربى بر اساس پیشرفتهاى خیرهکننده در عرصه ى فنآورى صنعتى و پیشرفت در زمینههاى فیزیک فضایى و بیوشیمى و دهها شاخه ى دیگر علمى و با سیطره ى همه جانبه بر منابع طبیعى، بدان دست یافته است.
بدیهى است که این شعبدهها و تردستىهایى که از آستین تمدن مادى غرب بیرون مىآید، تا چه حدّ اذهان سطحىنگر و ساده اندیش را مسحور و مرعوب خود مىسازد. در اخبار دجّال آمده است: (از شگردها و شیوه هاى اوست که اگر بر محلّهاى عبور کند و مورد تکذیب و روىگرداندن اهل آن واقع شود، کسى از آنان زنده نخواهد ماند و اگر بر محلّهاى بگذرد و مورد استقبال و تصدیق اهل آن قرار گیرد، آسمان را گوید که بر آنان ببار و زمین را امر کند که بر ایشان برویان تا آنجا که زان پس، دامهاى ایشان در نهایت فربهى و شیرآورى و... خواهند شد). و این، پدیدهاى است که ما امروزه در صحنه ى بین الملل و روابط به اصطلاح شمال - جنوب به خوبى شاهد آن هستیم؛ هر جامعه اى که خود را در آغوش غرب استکبارى انداخته و حلقه ى سرسپرده گى آنان را در گوش کند، از نظر اقتصادى و رفاهى مورد توجه غرب قرار مىگیرد و هر کشورى که بخواهد در مقابل ارزشهاى غربى (مانند: قرائت غربى حقوق بشر) یا سیاستهاى غربى بایستد، بایکوت و تحریم همه جانبه مىشود. در باره ى دجّال در جوامع روایى مىخوانیم: (دجّال با رساترین فریاد خود که همه ى عالمیان بشنوند بانگ مىزند: به سویم بشتابید اى هواداران من! منم آن کس که (خَلَق فَسوّى) و منم آن که (قدّر فهدى) آرى! (أنا ربکم الأعلى). همه ى این اوصاف در مورد تمدن غربى صادق است. غرب مادّى و متافیزیک ستیز از طریق امپراطورى اهریمنى و جهانى رسانه ها و شبکه هاى عظیم صوتى - تصویرى - مطبوعاتى با ترویج اخلاق، حقوق، ارزشها و هنر مادّى، ولایت خود بر شئون انسان را فریاد مىکند و با حرکت خزنده ى فراگیر خویش، آدمى را در چنبره و قبضه ى خویش گرفته و از عالم علوى جدا ساخته است. وسایل ارتباط جمعى، بلندگوى تبلیغ ارزشها و هنجارهاى مادّىاند و قوانین دست ساز بشر غربى با هزار نوع تدلیس و آرایش و چاشنى به هاضمه ى فکر جامعه جهانى خورانده مىشود و به این شکل، تمدن مادى و فرهنگ دینستیز غربى، ولایت و سرپرستى خود را بر معاش و معاد انسان و سعادت و رستگارى وى اعلام مىدارد و ولایت هر منبع غیبى و متافیزیکى را نفى مىکند که در واقع این جز کوس خدایىزدن و ادعاى ربوبیت کردن، نیست. از احوال غریب دجّال است که به همراه او آب و آتشى دیده مىشود که آن آب در حقیقت آتش و آن آتش در واقع آب است، بنا بر این هر کس این دو را مشاهده کرد، باید در آن آتش در آید که همانا آبى است بس زلال. چه کسى است که نداند آب گواراى لذتهاى دنیوى و مشتهیات حیوانى و تکاثر ثروت و رفاه مادى که غرب ماده باور و ماده پرست به کام انسان عطشناک مىریزد، چیزى جز آتش سعادت سوز و شرافت سوز نیست، و نیز کیست که نداند آنچه که غربِ از آسمان بریده و زمینگیر شده! زشت و ضد ارزش معرفى کند، در حقیقت جز آب حیات رستگارى نیست. دجّال در تراث روایى ما، یک چشم معرفى شده است و گفته شده که چشم دیگر او کور است و قطعا این وصف، زیبنده ى تفکر و تمدن مادهزده ى غربى مىباشد؛ چه آن که غرب از دو بخش عالم و هستى آدمى یعنى ماده و معنا و به عبارت دیگر جسم و روح، تنها ماده و مادیات و جسم و جسمانیات را مىبیند و اساسا توانایى مشاهده ى معنا و معنویت و روح و روحانیت را ندارد و این یعنى او از یک چشم محروم است و یکى از دو سمت و سوى جغرافیاى هستى را ندیده و هرگز درک نکرده است. سرانجام در احادیث مىخوانیم که (هیچ جایى از زمین باقى نمىماند مگر آن که دجّال در آن گام مىنهد و حضور خود را اعلام مىکند به جز مکه و مدینه؛ زیرا فرشتهاى با شمشیرى بر فراز این دو ناحیه ى مقدسه ایستاده و از ورود دجّال به آنها جلوگیرى مىکند). از زمانى که استعمار قدیم در لباس استعمار نوین، تجدید حیات کرد و با استعمار فکرى -فرهنگى و استکبارى اقتصادى، اختاپوس وار با بازوهاى پلید خود به اطراف و اکناف چنگ اندازى کرده، هیچ قسمتى از کره ى خاکى از لوث وجود او بر کنار نمانده و همه کشورهاى جهان سایه ى شوم او را بر سر خود حس کردهاند. همه ى فرهنگها مقهور ارزشها و هنجارهاى غربى قرار گرفته است مگر ایدئولوژى مترقى و حیاتبخش اسلام ناب که در حدیث فوق با زبان سمبلیک، حرم الهى مکه و حرم نبوى مدینه - سراى توحید و نبوت- نماد آن قلمداد شده است و این به آن معناست که تفکر اِلحادى، نوین غرب هرگز اسلام اصیل را مقهور نخواهد ساخت که (الاسلام یعلو و لا یُعلى علیه).
[ جمعه 88/12/14 ] [ 9:15 صبح ] [ محمد جواد محمدی ]
........
|
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 175 بازدید دیروز : 80 کل بازدید : 1687768 کل یادداشتها ها : 828 |