ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی | ||||
آخرین مطالب |
به اتفاق علماى شیعه و اهل تسنن این جمله از پیغمبر اکرم متواتر است.احدى در این جمله تردید ندارد که پیغمبر اکرم فرمود:«لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتى یخرج رجل من ولدى»یعنى اگر فرض کنیم از دنیا یک روز بیشتر باقى نمانده است،خدا آن روز را طولانى مىکند تا مهدى از اولاد من ظهور کند.مقصود این است:این قضاى حتمى پروردگار است که اگر فرض کنیم از عمر دنیا یک روز بیشتر باقى نمانده است این کار حتما باید عملى شود.این روایتى است که اهل تشیع و اهل تسنن هر دو روایت کردهاند و در آن تردیدى نیست. بعضى از دوستان وقتى که مىدیدند که این برادر ما از حجاز،آقاى شیخ خلیل الرحمن (1) ،همیشه صحبت انتظار ظهور حضرت حجت را مىکند،تعجب مىکردند که ایشان اهل تشیع نیستند،چطور انتظار ظهور حضرت حجت را دارند؟واقعا ایشان انتظار ظهور حضرت حجت را دارند.اغلب ما شاید روى عادت و منطقه جغرافیایى مىگوییم،و ایشان روى اعتقاد و ایمان مىگویند.گفتم:این مطلبى است که شیعه و سنى ندارد،اهل تسنن هم این سخن را زیاد مىگویند. حال ببینید پیغمبر چگونه آن روز را روشن و دوره کمال بشریت مىبیند.فرمود:«المهدى یبعث فى امتى على اختلاف من الناس و الزلازل»مهدى علیه السلام در یک شرایطى مىآید که اختلاف در میان بشر شدید و زلزلهها برقرار است(مقصود زلزلههاى ناشى از مواد زیر زمین نیست)،اصلا زمین به ستبشر دارد تکان مىخورد و خطر،بشریت را تهدید مىکند که زمین نیست و نابود شود.«فیملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا»بعد از آنکه پیمانه ظلم و جور پر شد،دنیا را پر از عدل و داد مىکند.«یرضى عنه ساکن السماء و ساکن الارض»از او،هم خداى آسمان راضى است و هم خلق خداى آسمان و مردم روى زمین،مىگویند:الحمد لله که شر این ظلمها از سر ما کوتاه شد.بعد فرمود: «یقسم المال صحاحا»ثروت را به طور صحیح تقسیم مىکند.گفتند:یا رسول الله!یعنى چه به طور صحیح؟فرمود:عادلانه و بالسویه تقسیم مىکند.«و یملا الله قلوب امة محمد غنى و یسعهم عدله» (2) خداوند دل امت اسلام را مملو از غنا مىکند،یعنى خیال نکن غنا و ثروت،تنها همان ثروت مادى است، دلها غنى مىشود،فقرها و نیازها و حقارتها و بیچارگیها و کینهها و حسادتها،همه از دلها بیرون کشیده مىشود. امیر المؤمنین على علیه السلام در نهج البلاغه مىفرماید:حتى تقوم الحرب بکم على ساق،بادیا نواجذها،مملوءة اخلافها،حلوا رضاعها،علقما عاقبتها.پیش بینى مىکند که قبل از ظهور حضرت مهدى آشوب عجیب و جنگهاى بسیار مهیب و خطرناکى در دنیا هست.مىفرماید:جنگ روى پاى خودش مىایستد،دندانهاى خودش را نشان مىدهد مثل یک درندهاى که دندان نشان مىدهد،شیر پستان خودش را نشان مىدهد،یعنى آن ستیزه جویان و آتش افروزان جنگ نگاه مىکنند مىبینند این پستان جنگ خوب شیر مىدهد یعنى به نفعشان کار مىکند،اما نمىدانند که عاقبت این جنگ به ضرر خودشان است.«حلوا رضاعها»دوشیدنش خیلى شیرین است اما«علقما عاقبتها»عاقبتش فوق العاده تلخ است.«الا و فى غد و سیاتى غد بما لا تعرفون»بدانید که فردا دنیا آبستن چیزهایى است که هیچ پیش بینى نمىکنید،نمىشناسید و آگاه نیستید،ولى بدانید هست و فردا با خود خواهد آورد. «یاخذ الوالى من غیرها عمالها على مساوى اعمالها»اول کارى که آن والى الهى مىکند این است که عمال و حکام را یک یک مىگیرد،اعوان خودش را اصلاح مىکند،دنیا اصلاح مىشود.«و تخرج له الارض افالیذ کبدها»زمین پارههاى جگر خودش را بیرون مىدهد،یعنى زمین هر موهبتى که در خودش دارد از هر معدنى،و هر استعدادى که شما تصور بکنید،همه را بیرون مىدهد،هر چه تا امروز مضایقه کرده بیرون مىدهد.«و تلقى الیه سلما مقالیدها»زمین مىآید مثل یک غلام در حالى که تسلیم است کلیدهاى خودش را در اختیار او قرار مىدهد(اینها همه تعبیر و بیان است)یعنى دیگر سرى در طبیعتباقى نمىماند مگر اینکه به دست او کشف مىشود.مجهولى در طبیعتباقى نمىماند مگر اینکه در آن دوره مکشوف مىگردد.«فیریکم کیف عدل السیرة»آنوقت او به شما نشان خواهد داد که عدالت واقعى یعنى چه،نشان خواهد داد که اینهمه که دم از اعلامیه حقوق بشر و آزادى مىزدند همهاش دروغ بود،اینهمه که دم از صلح مىزدند همهاش دروغ و نفاق و«جو فروشى و گندم نمایى»بود. «و یحیى میت الکتاب و السنة» (3) قوانین کتاب و سنت را که متروک مانده و به حسب ظاهر مرده و از میان رفته است زنده خواهد کرد.و نیز فرمود:اذا قام القائم حکم بالعدل. هر یک از ائمه ما یک لقبى دارد. مثلا امیر المؤمنین:على المرتضى. امام حسن:الحسن المجتبى. امام حسین:سید الشهداء،و ائمه دیگر:السجاد،الباقر،الصادق،الکاظم،الرضا،التقى،النقى،الزکى العسکرى. حضرت یک لقبى دارد مخصوص به خود،لقبى که از مفهوم«قیام»گرفته شده است، آن که در جهان قیام مىکند:القائم. اصلا ما حضرت مهدى را به قیام و عدالت مىشناسیم.هر امامى به یک صفتشناخته مىشود،این امام به قیام و عدالتشناخته مىشود. «و ارتفع فى ایامه الجور»جور و ظلمى دیگر در کار نیست.«و امنتبه السبل»همه راهها،راههاى زمینى، دریایى و هوایى امن مىشود،چون منشا این نا امنیها ناراحتیها و بى عدالتىهاست.وقتى که دالتبرقرار بشود،[چون]فطرت بشر فطرت عدالت است،دلیل ندارد که نا امنى وجود داشته باشد.«و اخرجت الارض برکاتها»و زمین تمام برکات خودش را بیرون مىآورد.«و لا یجد الرجل منکم یومئذ موضعا لصدقته و لا بره...و هو قوله تعالى: و العاقبة للمتقین آیا مىدانید ناراحتى مردم آن وقت چیست؟ ناراحتى مردم فقط این است که اگر بخواهند یک صدقهاى بدهند و یک کمکى به کسى بکنند،یک نفر[مستحق]پیدا نمىکنند،یک فقیر در روى زمین پیدا نخواهد شد. راجع به«توحید الهى»مىفرماید:«حتى یوحدو الله و لا یشرک به شیئا»و راجع به«امنیت»مىفرماید:«و تخرج العجوزة الضعیفة من المشرق ترید المغرب لا یؤذیها احد»یک پیر زن ناتوان،از مشرق تا مغرب دنیا را مسافرت مىکند بدون کوچکترین آزار و اذیتى. زیاد است:آنچه از عدالت گفته شده است،از صلح و صفا به معنى واقعى گفته شده است،از آزادى و امنیت کامل گفته شده است،از ثروت و برکت فراوان گفته شده است،از تقسیم عادلانه ثروت گفته شده است،از فراوانى وسائل(وسائل دامدارى و غیره)،از میوه و گوسفند گفته شده است،از نبودن مفاسد گفته شده است که دیگر شرب خمرى وجود نخواهد داشت،دیگر زنایى وجود نخواهد داشت،دیگر بشر تنفر دارد از دروغ گفتن،تنفر دارد از غیبت کردن،تنفر دارد،از تهمت زدن،تنفر دارد از ظلم کردن. اینها بر اساس چه فلسفهاى است؟همان که عرض کردم:اسلام مىگوید عاقبتبشر عدالت است،اما نمىگوید آن عدالتى که در عاقبت مىآید فقط این است که فکر بشر به اینجا منتهى مىشود که منفعت من در این است که منافع دیگران را حفظ کنم،نه[در آن زمان]عدالتبراى بشر محبوب و مثل یک معبود است،یعنى روحش رقاء پیدا مىکند،تربیتش کامل مىشود،و این نمىشود جز اینکه یک حکومت عادل جهانى بر مبناى ایمان،خدا پرستى و خدا شناسى و بر مبناى حکومت قرآن به وجود آید،و ما مسلمین خوشوقتیم که بر خلاف اینهمه بدبینیهایى که در دنیاى غرب براى بشریتبه وجود آمده،به آینده بشریتخوشبین هستیم. همین راسل در کتاب امیدهاى نو مىگوید:امروز دیگر غالب دانشمندان امیدشان را از بشریت قطع کرده و معتقدند که علم به جایى رسیده است که عن قریب بشر به دست علم نابود خواهد شد.مىگوید:یکى از این افراد اینشتین است.اینشتین معتقد است که بشر با گورى که به دستخودش کنده است،یک گام بیشتر فاصله ندارد.بشر به مرحلهاى رسیده است که فشار دادن چند دگمه همان و زمین ما کن فیکون شدن همان.و واقعا هم اگر ما معتقد به خدا و دست غیبى نباشیم،اگر آن اطمینانى که قرآن به آینده بشریت مىدهد ما را مطمئن نکرده باشد، یعنى اگر ما همین ظواهر دنیاى امروز را ببینیم،حق با اینهاست.روزى نیست که وسائل مخرب به صورت نیرومندتر،مهیبتر و وحشتناکتر پیدا نشود.از حدود بیستسال پیش،از وقتى که بمب اتمى در هیروشیما افتاد،تا امروز،نگاه کنید ببینید قدرت تخریبى صنعتى بشر چند برابر شده است؟رسیده به مرحلهاى که مىگویند دنیاى امروز دیگر غالب و مغلوب ندارد.اگر جنگ سوم جهانى پیش بیاید، صحبت این نیست که آیا آمریکا غالب استیا شوروى یا چین.اگر جنگ سومى پیش بیاید آن که مغلوب است زمین و بشریت است و آن که غالب است هیچ است.اما ما مىگوییم:براى بشر و براى زمین از این پرتگاهها باز هم پیدا شده است،دست الهى بالاى همه دستهاست. و کنتم على شفا حفرة من النار فانقذکم منها (4) .به ما گفتهاند:«افضل الاعمال انتظار الفرج» (5) این خوشبینى و انتظار فرج کلى فضیلتش از همه اعمال بیشتر است،چرا؟براى اینکه این یک ایمانى است در سطح بسیار عالى. خدایا ما را از منتظران واقعى فرج امام زمان(عجل الله تعالى فرجه)بگردان. خدایا به ما آن شایستگى را عنایت کن که دولتبر حق او را ادراک کنیم.اللهم انا نرغب الیک فى دولة کریمة،تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله،و تجعلنا فیها من الدعاة الى طاعتک و القادة الى سبیلک. و صلى الله على محمد و آله الطاهرین پىنوشتها: 1- [از قاریان قرآن که حسینیه ارشاد از او دعوت به عمل آورده بود.] 2- اعلام الورى،ص 401. 3- نهج البلاغه،خطبه 138. 4- آل عمران/103. 5- بحار الانوار،ج 52/ص 122. [ سه شنبه 89/2/7 ] [ 6:45 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
|
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 415 بازدید دیروز : 80 کل بازدید : 1688008 کل یادداشتها ها : 828 |