ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی | ||||
آخرین مطالب |
شخصیّت سفیانى (تفکّرات، رفتار)
برچسبها: سسفیانیعسمان بن عنبسهامویحرامحلالستم [ پنج شنبه 93/5/23 ] [ 12:32 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
خروج سفیانى
بقیه در ادامه مطلب ادامه مطلب... [ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 11:22 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
علایم و نشانه هاى حتمى ظهور امام زمان (عج)
برچسبها: علائم ظهوریمانیسفیانینفس رکیهدوشیزهدجالقائمعیسیخسوف [ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 5:36 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
امام صادق ع درروایتی به 119 نشانه و علامت از علایم ظهور اشاره مى کند که در اینجا فقط به ذکر برخى از آن مواد 119 گانه اشاره مى شود.
بقیه در ادامه مطلب ادامه مطلب... [ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 5:25 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
علایم ظهور به دو دسته کلى تقسیم مى شوند علایم حتمى و علایم غیر حتمى چنانکه فضیل بن یسار از امام باقر ع روایت کرده است که آن حضرت فرمود: برچسبها: علائم ظهورحتمیغیر حتمیامام زمان [ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 5:5 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
یادداشت مترجم: کلمه »Armageddon« یا آنگونه که در اصل مقالهاى که خواهید خواند آمده است »هَرْ مَجِدُّون« واژهاى است اصلاً یونانى که بنا به تعریف واژه نامههاى آمریکایى همچون فرهنگ »وبستر« به معنى نبرد نهایى حق و باطل در آخر الزمان است. همچنین این واژه نام شهرى است در منطقه عمومى شام که بنا به آنچه در باب شانزدهم مکاشفات یوحنا، در عهد جدید آمده است، جنگى عظیم در آنجا رخ مىدهد و مرحله حاضر از زندگى بشر در آن زمان پایان مىیابد. به عبارتى نبرد مذکور مقدمه تحولى بزرگ است که سرنوشت نهایى آدمى بر روى کره زمین به آن بستگى دارد. دکتر عبدالکریم زبیدى نویسنده مقالهاى که ترجمه آن در پى خواهد آمد، در نوشته کوتاه خود به بررسى اعتقاد غربیان به این حادثه پرداخته و به طور خلاصه از رابطه این واقعه با حادثه عظیم ظهور مهدى آل محمد، صلوات الله علیهم اجمعین، پرده برداشته است. این مقاله گرچه در برخى موارد حاوى تحلیلى سطحى است، اما در عین حال نکات مهمى را در خود دارد که در شرایط سیاسى کنونى منطقه قابل اهمال نیست.
عبدالکریم زبیدى [ پنج شنبه 89/2/16 ] [ 1:5 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
مترجم: رضا عباسپور
[ پنج شنبه 89/2/16 ] [ 1:3 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
یکى از آرزوهاى دیرین بشر، برچیده شدن بساط ظلم و بیدادگرى ازجامعهوحکمفرمایىصلحو آرامش واجراىعدالتدرسراسرجهان است.
پىنوشتها رسول هادیان شیرازى
[ پنج شنبه 89/2/16 ] [ 1:3 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
از آنجا که انقلاب حضرت مهدى (عج) همان انقلاب اسلامى است; منتهى در سطح وسیعتر و عمیق تر و از آنجا که این انقلاب تکمیل کننده انقلاب پیامبر اسلام ص است یازده عامل مهم در زمینه سازى انقلاب حضرت مهدى (عج) نقش بسزایى دارند. 1 جاذبه قرآن و حقانیت اسلام 2 علم و اندیشه و به کار انداختن آن 3 استقامت و پایدارى و شجاعت 4 زهد و رعایت اخلاق و حقوق 5 ایمان و توکل به خدا 6 تعاون و همکارى جنگ ها
تکامل عقول
پیدایش افراد شجاع و غیور
یاران امام زمان ارواحنا فداه ـ
ایمان استوار یاران
تواضع و فروتنى یاران
شب زنده دارى یاران
آگاهى و شناخت یاران
اتّحاد و برادرى یاران
سنّ یاران
آرزوى شهادت
نه غرور و مستى و نه احساس ضعف
حاکمیت ظلم و ستم
جاذبه هاى قرآن و اسلام
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ چهارشنبه 89/2/15 ] [ 9:32 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
در ضمن بررسى ویژگیهاى حکومت جهانى آن حضرت، این سؤال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهاى عظیم و منظم و پیچیده و سلاحهاى فوق مدرن الکترونیکى و تکنیک برتر ابرقدرتها و سلاحهاى هستهاى و طرحهاى جنگ ستارگان و ... پیروزى جهانىبراى امام زمان ، علیهالسلام، چگونه میسر است؟ اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیستباید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام است؟ در این بحثبه عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ایشان مىپردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسى مىکنیم. در ضمنبررسىویژگیهاىیاران حضرت مهدى ،علیهالسلام، و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمىخوریم که آنان «منصور بالرعب» هستند. منصور بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مىشود و آنها از قدرت و پیروزیهاى او به قدرى به هراس مىافتند که توان استقامتخویش را از دست مىدهند یا تسلیم مىشوند و یا سلاحها را بر زمین مىگذارند و فرار مىکنند و این خود زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم مىسازد. دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام، سلاحهاى خود را بر زمین مىگذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم مىشوند و یا از پیشاپیش لشگر او مىگریزند. در تاریخ از اینگونه پیروزیها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب مىشدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مىکردند. پیامبر اسلام،صلىالله علیهوآله، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این موهبتبرخوردار بوده و درمواردىصلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکستناپذیر او دلهاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى ، شکستخورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شدهاند. پیامبر اسلام در «غزوه بدر» با اقلیتى غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مىافتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مىگذارد. ابوسفیان مىگوید به محضرساندن کاروان به مکه بسرعتبه بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس مىگفتم: بایست! مىگفت: على ،علیهالسلام، سوار بر اسب مرا تعقیب مىکند. در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش و احزاب و عبور «عمروبنعبدود» و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو، اضطراب و دلهرهاى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن «و زلزلوا زلزالا شدیدا» (1) و فریاد «متى نصرالله» سر مىدادند. آنگاه که حضرت على ،علیهالسلام، عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر ،صلىالله علیهوآله،فرمود: «ضربة على یوم الخندق افضل من عبادةالثقلین» ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند. و نیز در جنگ با یهود بنىنظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن: «وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهمو ایدى المؤمنین» (2) و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دستخود و به دست مؤمنان خانههاشان را ویران کردند. ویادر فتح مکه زمینه چنان فراهم مىشودوبهگونهاىمرعوبمىگردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مىگردد و همه طوعا و کرها تسلیم مىشوند و شعار «لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزمالاحزاب وحده» تحقق مىیابد. باز درانقلاب اسلامى ، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان وسلاحهاى مدرن، چگونه صحنه را خالى مىکرد، مخصوصادرآخرینروزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدسسره، و ریختن همه مردم به خیابانها با فرمان رهبرانقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد و نیروهاى انقلاب پیروز شدند. در جنگ تحمیلى هم نمونههایى از این پیروزیها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتحالمبین دیدیم که نیروى مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشتشعار اللهاکبر چگونه شکستخورد و تسلیم شد. اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مىآید. پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان ،علیهالسلام، همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید ونصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان ،علیهالسلام، مىافتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است. اینک آیاتى که دلالتبر اینگونه پیروزیها دارد و مىرساند که پیامبر، صلىالله علیهوآله،در مواردى ، منصور بالرعب بوده است از نظر شما مىگذرانیم: 1. «سنلقى فى قلوبالذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله» (3) بزودى در دلهاى کفار رعب و هراس مىافکنیم به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند. 2.«سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوقالاعناق» (4) بزودى در دلهاى کافران وحشت و ترس مىافکنیم ، پس ضربهها را بر بالاى گردنها (یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد. 3. «و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا» (5) در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید. 4. «فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فىقلوبهمالرعب» (6) پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمىبردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد. در بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر،صلىالله علیهوآله،براى حضرت مهدى ، علیهالسلام،نقلشدهاست، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان از هر طرف مىرود یعنى از فاصله دور دشمن او مرعوب مىگردد و فرار مىکند یا تسلیم مىشود . امام باقر ،علیهالسلام، مىفرماید: «همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحثخواهیم کرد) ولى از سنتهاى جدش مصطفى،صلىالله علیهوآله، قیام به شمشیر و منصور بالرعب است. «و اما شبهة من جده المصطفى محمد،صلىاللهعلیهوآله، فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایة ...» (7) از سنتهاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچمها در برابر اوست. امام محمدباقر،علیهالسلام،نیز مىفرماید: «القائم،علیهالسلام،منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» (8) قائم ،علیهالسلام، ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمىآید و گنجهاى زمین براى او ظاهر مىشود و سلطه او بر شرق و غرب مىرسد. امام صادق ،علیهالسلام، مىفرمود: «انالقائممنامنصوربالرعبموید بالنصر تطوى لهالارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانهالمشرق و المغرب و یظهرالله به دینه ولوکره المشرکون» (9) 4. در ذیل تفسیر آیه «اتى امرالله فلاتستعجلوه» مىفرماید: (10) «هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثة اجناد الملائکه المؤمنین والرعب» (11) او همواره با سه گروه سپاه تایید مىشود. سپاه فرشتگان ، سپاه مؤمنان مخلص و سپاه رعب و ترس. هشام بن سالم از امام صادق ، علیهالسلام، نقل مىکند: «... فلا یبقى بین الخافقین الا خافه» (12) در میان شرق و غرب کسى نمىماند مگر اینکه از او مىهراسد. ابىبصیر از امام صادق ، علیهالسلام، نقل مىکند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچمحضرتمهدى،علیهالسلام، پس از نقل مطالبى مىفرماید: «و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضبالله على هذاالخلق». (13) با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مىشود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن استبه این معانى باشد: 1. مردم مخالف و دشمنان ، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکستناپذیر آن حضرت ، تسلیم شوند. 2. آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعبآور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافتیک ماه راهرفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم مىگردند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است. 3. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مىبرند و این ترس خودمقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است. این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد: الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دلهاى دشمنان امام و ابرقدرتها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم گردند. گویى چنان از خود بىخود شوند و دست و پاى خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و ...! ب) آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد. ج) انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیامهاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومتها وتقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دلهاى حاکمان و طاغوت و قدرتها شود. د) امامزمان با احاطهاى که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیبپذیرى آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند ...!!
پىنوشتها:
1. سوره احزاب (33)، آیه 11 2.سوره حشر (59)، آیه 2 3. سوره آل عمران (3)، آیه 151 4. سوره انفال (8)، آیه 12 5. سوره احزاب (33)، آیه23 6. سوره حشر (59)، آیه 2 7. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص217، ح6. 8. کشفالغمه، ج3، ص 324;المحجهالبیضاء، ج3، ص 341; یومالخلاص، ص300; منتخب الاثر، ص292و482; مجلسى، محمدباقر، همان، ج 52، ص 190، نورالابصار، ص 171; اعلامالورى، ص433، اسعافالراغبین، ص152; ینابیعالمودة، ج3، ص136. 9. مجلسى، محمدباقر، همان، ص191، ح 24. 10. سوره نحل (16)، آیه 1. 11. نعمانى، کتابالغیبة، ص 128; مابعد الظهور، ص 535; ر.ک: امام مهدى منالمهد الى الظهور. 12. نعمانى، همان، ص 122. 13. مجلسى، محمدباقر، همان، ص360، ح129. علىاکبر حسنى
[ چهارشنبه 89/2/15 ] [ 9:32 عصر ] [ محمد جواد محمدی ]
|
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 142 بازدید دیروز : 42 کل بازدید : 1692519 کل یادداشتها ها : 828 |